Csökkentse áramköltségét

Csökkentse áramköltségét, növelje fénycsövei élettartamát: kattins ide!

balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!'; });

Kopatsy Sandor gondolatai

Legidősebb közgazdász-gondolkodó irásai a múltról és máról.

Friss topikok

  • Urban Gorilla: A 18. Szazadban Kossuth meg meg sem szuletett. (2011.03.02. 22:43) Kossuth megítélése
  • syncumar: A rendszerváltás jelentős járulékos bűne, hogy megszakította a cigányság integrálásának a folyamat... (2011.02.23. 19:33) Deformálodott demográfia
  • Mr.Moonlight: Azt hiszem nyilvánvaló hogy a világ túlnépesedése korlátlanul nem folytatódhat. Az erőforrások kim... (2011.02.20. 09:19) A világ legnagyobb problémája a túlnépesedés
  • syncumar: Sajnos, ez az elképzelés is csak kormányzati akarattal és a megvalósítás lehetőségének biztosításá... (2011.02.19. 22:14) Haltermelés
  • UNIOHID.hu: "Semmi sem jelent több biztosítékot a jelenleg dolgozók öregkori ellátására, mint a minél képzette... (2011.01.03. 16:09) A nyugdíjak fedezete

Mit kíván a magyar nép?

2010.11.10. 12:50 Kopatsy Sandor gondolatai

 

Kopátsy Sándor               EG                     2010-11-06
 
MIT KÍVÁN A MAGYAR NÉP?
 
Egész életemet végigkísérte az olyan politikai harc, ami arra korlátozódott, hogy milyen hibákat követ le a tényleges hatalom, de alig esett szó, hogy mit kellene megfogadni abból, amit tesz, illetve amit az ellenzék tenne, ha hatalmon volna. Ez a politikai torzulás soha nem volt olyan szélsőséges, mint a Fidesz kétharmados hatalomra jutása óta.
Az erejét vesztett, és megosztott ellenzék mást sem tesz, mint kritizál. A saját katasztrofális vereségének okait nem is keresi. Arról meg sem mukkan, hogy mit tenne, csak azt ordítja, hogy az alkotmányosság romlik. Nem veszi tudomásul, hogy a nép, a választók mit akarnak. Pedig nagyon nem azt, amiért ők harcolnak, hanem munkaalkalmat, a munkából való megélhetés lehetőségét, a korrupció megfékezését, a kisemberek vagyonbiztonságát. A többség számukra másodlagos, hogy az elvárásait milyen alkotmányos keretek között biztosítják.
Az ellenzék első feladata annak elemzése lenne, miért utasította el példátlan többséggel a magyar társadalom az elmúlt húsz év politikáját. Sajnálatra méltó az együgyűség, amivel az ellenzék a Fidesz győzelmét magyarázza. Nem látja be, hogy a második világháború óta nem fordult elő, hogy demokratikus választáson, több párt indulása mellett, egyetlen párt megnyerte volna a választói körzetek 99 százalékát, és a kétharmados parlamenti többséget annak ellenére, hogy a jelenlegi választási törvény alapján a képviselők többségét nem a nép választja, hanem a párok vezetése rakja a listájára. A három ellenzéki pártnak összesen két körzetében megválasztott képviselője van!
Erről mondta a Fidesz elnöke, hogy a választás forradalom volt. Vitatkozni lehet azon, hogy ki, mit ért forradalom alatt, de azon nem, hogy történelmünk során ennél nagyobb változás előtt még nem nyitottak kaput. Először juttatott a nép alkotmánymódosító hatalomra egyetlen pártot, először utasította el az elmúlt húsz év kormányzását abban a reményben, hogy alapvető fordulat következhessen.
Az, hogy mennyire lesz alapvető a fordulat, és mennyire lesz elfogadható, most már a Fideszen múlik.
Mit nem kíván a magyar nép?
Nem kíván szoclib rendszert.
Miért?
Mert felszámolta a munkából való megélés biztonságát.
Ezer éve, a magyar társadalom elsősorban azt válja el a hatalomtól, hogy a munkájából megélhessen. Ennek az elvárásnak érdekében hatalma csak a rendszerváltás óta van. Korábban nemcsak joga nem volt arra, hogy beleszóljon a politikai döntésekbe, de rálátása sem lehetett. A második világháború után végre, történelmünkben először, munkát kapott, de politikai szabadságot nem. A biztos jövedelemmel rendelkezők képtelenek megérteni, hogy miért van az ország szegényebb harmadában nosztalgia a Kádár-rendszer iránt. A rendszerváltás után a nép is megkapta a politikai szabadságot, de a munkaképesek jelentős hányada elvesztette a munkából való megélés biztonságát, másfél millióan még a lehetőségét is.
Az alkotmányt féltő ellenzék nem hajlandó tudomásul venni, hogy a választóknak az alkotmány csak akkor fontos, ha biztosítja a munkából megélés lehetőségét. A sok okos liberális nem tanult abból, hogy a munkátlanságra ítélteknek a diktatúra is jobb a demokráciánál, ha munkát biztosít. Ez tette népszerűvé a fasisztákat, nálunk a nyilasokat, a Kádár-rendszert, jelenleg a Jobbikat. Csak az olyan demokrácia jobb a diktatúránál, amelyik munkát biztosít.
A rendszerváltást követő húsz év ugyan demokrácia volt, de olyan, ami a kevesek nagyobb politikai szabadsága érdekében másfél millió embertől elvette a munkából való megélés biztonságát. Ezzel a rendszerrel szemben szavaztak a Fideszre, és nem is fogják elhagyni, ha ebben a tekintetben eredményesebbnek bizonyul. Még akkor is, ha a kisebb pártok nem élveznek a támogatottságuknál nagyobb politikai befolyást, mint ahogyan a megelőző húsz év folyamán. Amíg a jelenlegi ellenzéki pártok nem ígérnek több munkaalkalmat, nem számíthatnak támogatásra.
A rendszerváltás legnagyobb bűne.
A 68-as reformban, és utána fontos pozitív szerepet játszó közgazdászok nagy többsége ultra-liberális lett. Kellő tapasztalat hiányában, illetve saját értékrendjük alapján azonnal átálltak az angolszász liberalizmus vágányára.
Meghirdették, hogy egyrészt a veszteséges vállaltokat fel kell számolni, kétmillió munkahelyet azonnal meg kell szüntetni, abban a naiv hitben, hogy azok részben a kisvállalkozásokban találnak munkát, és majd jön a nyugati tőke, és foglalkoztatni fogja őket. Másik politikai bűnük a keleti export, azzal az import gyors felszámolása.
A veszteséges vállaltok gyors leállítása felelőtlenség, és ostobaság volt.
Felelőtlenség, mert egyrészt ennyi kisvállalkozásra nincs szükség, másrészt a nyugati tőkének nem a képzetlen, illetve nem igényelt képzettségű munkásokra, hanem a munkaerő felső minőségi ötödére van szüksége.
A szükségesnél több kisvállalkozás, a taxis blokád formájában, gyorsan megadta a pofont az Antall-kormánynak. Azt, hogy a kelleténél több, tőkében és tapasztaltban szegény kisvállalkozás csak akkor él meg, ha nem adózik, szenvedjük ma is. Még nem akadt egyetlen közgazdász és politikus, aki bevallani merte volna, hogy a jelenlegi törpevállalkozások többsége csak azért él, mert adót csal, és mekkora volna a munkanélküliség, ha ezek nem élnének meg. További fél millióval több munkahelyre lenne szükség.
A nyugati tőke pedig nem a tartósan munkanélküliek számára teremt munkaalkalmat, az is csak a javából válogat.
Azt sem vallották be, hogy a veszteséges vállalatok gyors felszámolása abban a tekinteten is társadalomellenes, és ostoba volt, mert azokat csak akkor kell leállítani, ha a helyére annál hatékonyabb készen áll.
A liberális közgazdászok nem ismerték fel, hogy a veszteséges vállalt csak a vállalat tulajdonosa számára veszteséges, a társadalom számára hasznos mindaddig, amíg nem lép be a helyére a munkaerejét foglalkoztató kevésbé veszteséges. Évekig vadásztam olyan vállalatra, aminek a vesztesége nagyobb volt, mint a költségvetési befizetése, és a leállásával jelentkező munkanélküli segély. Egyet sem találtam.
A veszteséges vállaltok elhamarkodott bezárása tíz százaléknál is jobban rontotta a költségvetést.
A keleti export gyors leállításának hatásáról még senki sem nyilatkozott. A leállítók érve az volt, hogy a Szovjetunió, illetve Oroszország fizetésképtelen. Ez egyrészt, utólag nevetséges, hiszen mi eladósodtunk, Oroszország pedig óriási deviza tartalékkal rendelkezik. De ennél is nagyobb veszteségünk származott abból, hogy a bolsevik évtizedekben virágzó mezőgazdaság feltétele a szinte minden termékét átvevő keleti export volt. A liberális közgazdászok képtelenek voltak felmérni, hogy mennyiben járult hozzá a keleti piac a magyar mezőgazdaság sikereihez. A nyugati piacokon eladhatatlan mezőgazdasági termékekért kaptunk energiahordozókat.
Ebben a bűnben a liberális közgazdászokkal osztozott az Antall-kormány is, hírhedt jelszavával: Konyec!
A nyugati tőkétől pedig csodát vártunk.
Eladtunk mindent, amiért adtak valamit.
Ebben a felháborító példaként az áramelosztókat említem.
Arról is hallgatnak, hogy számos vállaltunk értékét azzal semmisítettük meg, hogy felszámolunk azok keleti piacát. Azok ára többszörös lett volna, ha megtartjuk a keleti piacot. Elrettentő példa a sok közül, az Ikarusz, és a gyógyszeripar.
A magyar privatizáció legnagyobb társadalmi kárt erkölcsi tekintetben okozta.
A liberális közgazdászok tudatáig nem jutott el a kor alapvető közgazdasági tanulsága, hogy a tartós munkanélküliség okozta szellemi, erkölcsi kár óriási. A szoclib koalíció katasztrofális verségének, a Jobbik térhódításának oka a vidéki munkaképes lakosság, mindenek előtt a cigányság, tartós, reménytelen munkátlansága. A sírt maguknak ásták.
A szoclib erők történelmi hibája, hogy nem tiltakoztak a jóvátétel ellen. Azt, hogy a jóvátétel csak a kisajátított földtulajdonosokat illeti, ostoba és kártékony. Parasztpárti múltam ellenére, a munkások és az értelmiség nem kisebb áldozata volt a bolsevik évtizedeknek.
Nagy Imre rövid kormányzása idején, szinte csak a mezőgazdaságban történtek reformok.
1968 után, a városi lakosságnál jobban élhettek a falusiak. Nem ismerek olyan példát a világtörténelemben, amikor békeidőben, a falvakon jobban éltek az emberek, mint a városokban. Ezer év óta először volt a falvakban mindenkinek nyugdíjas állása. A Kádár-rendszerben minden falusi bakter lehetett abban az értelemben, hogy van fix jövedelme, számíthat a nyugdíjra, és szabadidejében, amit termelt, jó áron eladhatja.
Arra sem találtam a történelemben másik példát, hogy a falvakban több családi ház épült, mint a városokban.
A pénzügyi egyensúlyt minden más elé helyező liberális közgazdászok nem szóltak, hogy az eladósodott, pénzhiányos kormány kártalanít. Ráadásul a Torgyán vezette Kisgazdapárt, visszaállítja a gazdasági és társadalmi szempontból idejétmúlt kisparaszti mezőgazdaságot.
Torz demográfia.
A demagóg szociális farizeusság legnagyobb kárt azzal okozta, hogy a leszakadt társadalmi rétegben anyagilag ösztönözte a minél nagyobb gyermekvállalást. Az elmúlt húsz év politikája, a következő 30-60 évre, azzal okozta a legnagyobb társadalmi kárt, hogy a következő generációban aránytalanul sokan születtek és születnek olyan családokban, ahol szinte reménytelen a gyerekek sikeres felnevelése, és nagyon kevesen a magasabb iskolázott, és jobb anyagi helyzetű családokban, ahol a várható eredmény nagy.
Az ebből fakadó katasztrófa, egyelőre csak az iskolákban jelentkezik. Egyre nagyobb az olyan tanulók aránya, akik a szülői környezetben nem is találkoztak a munkából éléssel. Kalkulációm szerint, 30-60 év múlva fele akkora lesz az egy laksora jutó nemzeti jövedelem, mint amekkora akkor volna, ha minden rétegben azonos lett volna a gyermekvállalás, és harmada annak, ha a társadalom elsősorban a gyermeknevelés minőségét, és nem a számát ösztönözné.
Évtizedek óta javaslom, hogy a jövőnket csak olyan családtámogatás biztosíthatja, amiben egy diplomás gyermek nevelése négyszer, egy középfokon végzetté kétszer nagyobb társadalmi támogatást kap, mint az alapfokon iskolázott, az iskolázatlan gyermeknevelése pedig ne részesüljön támogatásban.
A jelenkor társadalmának várható hatékonyságát a munkaerő minősége határozza meg már ma is, és a jövőben még sokkal inkább. Ezért, a társadalom elsőleges feladata a minél jobb munkaerőről való gondoskodás. Erre kell ösztönözni, az egyént, a családot, a közösséget. Ezzel szemben, ezzel ellenkező ösztönzést működtet a politika. A múlt a lakosság mennyiségének, a jövő a minőségének a társadalma.
Az elsietett privatizáció.
A napokban mesélik, hogy egy rangos liberális közgazdász, a magyar privatizációt, a csatlós országok között, a legsikeresebbnek tartja. Én a leggyalázatosabbnak tartom.
A privatizáció során 20 milliárd euróhoz jutottunk. Ezzel szemben a létrehozott tartós munkanélküliség ennek sokszorosába került, és kerülni fog. Még addig sem jutottunk el, hogy ezt kimutassuk.
ÖSSZEGZÉS
A rendszerváltást követő húsz évet ezer éves történelmünk, békeidőben megélt legkártékonyabbjának tartom. Történt ez annak ellenére, hogy az eredménységhez ilyen lehetőségünk soha nem volt. Márpedig a társadalmi bűn nagyságát a lehetőséghez mért teljesítmény méri.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kopatsysandorgondolatai.blog.hu/api/trackback/id/tr392438268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aurochs 2010.11.22. 13:39:17

1. Ennek a rétegnek az egyik legfontosabb jogról kellett lemondani: a munakjogi jogszabályok által biztosított védelemről.
Egy vállalkozói szerződést ezer okból fel lehet mondani. Jogtalaul is, ugyanis a bíróságok, főleg egy "bonyolultabb" gazdasági ügyben évekig várnak a döntéssel, ami alatt a nem eléggé tőkeerős vállalkozások egyszerűen tönkremennek. A bonylultságot az egekig lehet fokozni, de különösképpen nem érdemes vele erőlködni, egy teljesen hazúg és primitív ellentmondással el lehet érni, hogy fél évvel tovább tartson egy per. Szakértőt hívnak, az megállapít, új tárgyalás, stb. Fél év egy olyan vállalkozásnál, ahol a nyereséget munkabérként kezeli az ügyvezető ez egyenlő a főbelövetéssel. Akkor is, ha alkalmazottai vannak. A kisvállalkozások alkalmazottait szintén nem védi a Munka Törvénykönyve. A jogot nem lehet érvényesíteni, mert nincs meg rá a fedezet. Annyit lehet elérni a jogsértően viselkedő kisvállalkozással szemben, hogy a jogerősen megállapított munkaügyi bírság lesz a felszámolási eljárás alapja. Ennek következtében újabb munkahelyek szűnnek meg. Ördögi kör.

2. Amire nagyon büszkék szoktunk lenni, hogy nagy multicégek beszállítói lehetnek magyar vállalkozások. Erről mindig az jut eszembe, hogy talán nem is tudatosul senkiben, de lényegében a piac igazi szabályai között egyetlen vállalkozás sem működik. Létrehozzák állami támogatások igénybevételével a multicég magyar válallalatát. Az állami támogatás erősen torzítja a piacot. Ezután a nagytőkés társaság, akár a támogatási feltételek betartása melett is, mindent elkövet a lehető legtöbb tevékenységének a kiszervezésére. Eközben (de jó lenne, ha igaz lenne, de ez sem az) a kisvállalkozásokhoz képest a munkavállalóival szemben jogkövetőbb magatartást követ el. Tehát, ahol a bírságok behajthatóak lennének, ott igazán súlyos jogsértést nem tudnak feltárni. Nem így a kiszervezett tevékenység munkavállalóival szemben, akik egyébként is az alacsonyabban kvalifikált tevékenységeket látják el. Tehát az egyéként is túlsúlyban lévő lévő, támogatott nagy tőke kiszervezi a jogsértését, de ennek hasznait maximálisan élvezi. A klasszikusan húzóágazatnak minősített építőiparon belül ez az általános viselkedési forma. Tehát az istenített piac egyik oldalról államilag támogatott módon működik, a másik oldalon egyértelműen adócsaló módon. Nem gondolom, hogy bűncselekmények elkövetésére érdemes ösztönözni. Pedig ez az ösztönzés egyértelműen létezik. Voltak / lehetnek ma is, olyan közbeszerzési eljárások, ahol az óradíjas tevékenységet a minimálbér összegének megfelelő számlázott összeggel lehetett megnyerni. Ahhoz nem kell képzett közgazdásznak lenni, hogy belássuk, ez azonnali járulék- és adócsalást von maga után. Ennek erkölcsi hatásai sem elhanyagolhatóak.

3. A kisvállalkozások döntő része rendelkezik valamilyen hitellel. A bankok jóval okosabbak voltak az államnál, így a vállalkozói hitel mögé a tulajdonosok (akik nagyrészt ügyvezetők is) személyes kézfizetési garanciája mellett folyosítottak hitelt. Ezzel a jogi személyéggel rendelkező társaságok gyakorlatilag megszűnnek különálló jogi személyként működni, hiszen a kockázatba bevonja az egyébként is vagyontalan réteg magánvagyonát. Ezzel egyrészt megköti kezét-lábát, csökkenit a kockázatviselési képességet, növeli a kiszolgáltatottságot, másrészt a vállalkozását mindenáron menteni kívánó tulajdonos/ügyvezető mindent el fog követni annak érdekében, hogy a vállalkozását megmentse. Ezzel gyakorlatilag ismét csak bűncselekmények elkövetésére sarkallják, kötelezik, kényszerítik a vállalkozót egy olyan országban, ahol az államot / bankot becsapni nem számít elítélendő cselekvésnek. Sőt.

4. Ügyfeleim, a még később sikeressé válók is, jelentős része nem üzletember. Kényszerből lett vállalkozó. Szinte kivétel nélkül lemondtak volna a vállalkozásaikról, amikből ugyan lénygesen magasabb jövedelmet tudtak kiügyeskedni egy stabil, jó megélhetést biztosító munkajogilag védett jogviszonyért. Nem szabad elfelejteni, hogy egy értékes, napi 12-14 órát is hajlandó, kreatív rétegről van szó, aki ha biztosítanák számára az optimális termelési feltételeket és csak a szakmájával kellene foglalkozni, elképesztő mértékű hasznot tudna hajtani a társadalom számára. Felőrli az energiáikat a létért való állandó küzdelem, az ügyeskedés és az állandó stressz. Mivel itt egy százezres rétegről van szó, ennek egészségügyi vonatkozásai is mérhetőek lennének véleményem szerint.

5. Nem említettem a kifejezett az áfa feléért létrejövő alvállakozói láncokat, amelyek megszüntetése szintén az állam feladata lenne. Ennek a következményei szintén beláthatatlanok lennének, nem nagyon létezik olyan profil a döntően importra támaszkodó kereskedelemben, ahol az áfa optimalizálás ne lenne jellemző. A felderítésüket gyakorlatilag lehetetlenné teszi, hogy az egyéb kisvállalkozók ellenőrzése az állami apparátust teljesen leköti, hiszen ott is (bár kényszerből) előfordulnak, kénytelenek előfordulni jogszabálysértések.

Hosszú ideig lehetne még sorolni a kisvállakozásokra jellemző viselkedési formákat, de alapvetően úgy gondolom, hogy a munkajogi védelemről történő lemondás, a magán és vállalkozói "tőke" összemosása, valamint a szinte felderíthetlen bűncselekményrengeteg taszította ennyire mélyre a gazdaságot. Az előző kormány hálát mondhat a gazdasági világválságnak, mert jó másfél évig el tudott bújni amögé. A magyar gazdaság szükségszerűen összeomlott volna a válság nélkül is. Grafikonokkal tudom igazolni, hogy az előző Fidesz kormány után a kisvállalkozóim árbevétele évről-évre jelentősen, majd exponenciálisan csökkent. 2002-2004 óta lehet tudni, akinek szeme van hozzá, hogy valamiféle katasztrófa be fog következni. A kisvállakozások nagyon érzékeny mérőműszer lehetett volna az állítólagosan jó üzletemberekből összegrundolt, tőkés, baloldali kormány kezében.

A legnagyobb gond azonban szerintem a kisvállalkozások általános erkölcsre gyakorolt hatása. Mindenki tudja, hogy a kisvállalkozók csak a szabályokat megszegve tudnak létezni. Sokszor panaszkodtak ügyfeleim az Apeh ellenséges viselkedése miatt. Az államapparátus nem véletlenül ellenséges a kisvállalkozókkal szemben, hiszen tudják, hogy a szabályok betarthatatlanok, tehát, aki vállalkozó és évek óta működik, az biztosan adócsaló. Még azt sem lehet mondani, hogy erre ne lennének tekintettel az ellenőrzések során. Ez azt jelenti, hogy pusztán emberségből is segítethetnek a szabálysértő vállalkozónak, ami elképesztő. A felelősségre vonásra létrehozott szervezet munkatársa erkölcsi alapon, jószándékból segít az adócsaló vállalkozónak, mert tudja, hogy kényszerből teszi, amit tesz. Egy svájci ilyet nem tudna elképzelni...

aurochs 2010.11.22. 13:40:23

lemaradt a legfontosabb első mondat:

Az aránytalanul sok kisválallkozás az egyik oka a válság ilyen mértékű súlyosságának.
süti beállítások módosítása