Kopátsy Sándor PG 2010-06-25
NYISSUNK NYUGAT FELÉ
Azzal, hogy a közeljövőben Magyarország adja az EU elnökséget, és erre a félévre a Duna-medence lesz a kiemelt téma, történelmi alkalom nyílik meg arra, hogy a Kárpát-, a Bécsi- és a Morva-medencét, Közép-Európa egyedülálló fejlesztési adottságú térségét Nyugat- és Kelet-Európa közti híddá jobban kiépíthessük.
Ennek két fontos létesítmény teremtené még az alapját.
1. A széles vágányú vasút behozatala Pozsonyig, Bécsig.
2. A Nagymarosi Vízlépcső megépítése.
AZ ÉRINTETT TÉRSÉG JELENTŐSÉGE
Diákkorom óta tudom, hogy a Bécsi-, a Morva-medence, valamint a szlovák-magyar Kisalföld, Közép-Európa legjobb adottsága, ha nem keletre, hanem nyugtra folyt volna a Duna. Ezt a 18. században a Bécsi Kancellária tisztán látta, és ezért építette a birodalom legnagyobb erődítményét Komáromba.
Aztán, mint amatőr történész felismertem, hogy a vasút előtti magyar történelem megértésének kulcsa, hogy a Duna keletre, a Balkán felé folyik. Ha a Duna nyugat felé is hajózható lett volna, akkor Bécs, Bruno, Pozsony és Budapest már a középkorban Frankfurttal, Ausburggal és Műnchennel azonos szintű város lett volna, nemcsak gazdasági és kulturális tekintetben, de polgárosodottságában is.
A vasúthálózat kiépítése időben, költségben tizedére csökkentette a holt áruk szállítását a nyugat-európai piacokra. Ez volt az alapja a Monarchia aranykorának.
A Duna Nyugatra irányuló hatékony hajózhatósága Pozsonytól, csak a 20. század végére oldódott meg. Megoldódhatott volna a teljes szakaszon, ha az ostoba magyar kormány nem mondja fel a Nagymarosi-gát építését. Az érintett országok a Duna hajózása érdekekében három tucat műtárgyat, száz kilométer hajózható csatornát megépítettek, mi magyarok, az egyet azonban megtagadtuk. Ezt tartom a század legnagyobb gazdasági kártételének. Ezer évig elmaradtunk a nyugati irányban hajózható Duna hiánya okán, amikor aztán mindenki megette a magáét, mi dacosan elutasítottuk, a leállítás kősét államelnökünkké választottuk.
A Három kisalföld, a bécsi, a morva és a szlovák-magyar, egyedül is az országa legfejlettebb régiója, de külön-külön mindegyik kicsi a jelenkori méretekhez. Együtt azonban ideális. Minden adottsága, a tengeri kikötőtől eltekintve kiemelkedően jó, a korszerű infrastruktúrája kiépült. Négy nép számára közigazgatási, kulturális és gazdasági centrum. Négy nyelven beszélnek, de rokon az életvitelük, a kultúrájuk. Ha összefognak, Európa nyugati felének egyik szíve lesznek.
A SZÉLESVÁGYÁNY BEHOZÁSA
Két éve kétségbeestem, amikor a szlovák kormány megállapodott Oroszországgal, hogy Kassától Pozsonyig és Bécsig behozzák a szélesvágányú vonalat. A szlovákok ismét megelőztek, pedig nekik többször nagyobb feladat a vonal kiépítése és üzemeltetése, mint nekünk a síkságon lenne. A mai újságban olvasom, hogy Szlovákia, valószínűleg eláll a megvalósítástól. Az EU elnökség, és a Duna térségének hasznosítási feladata egyedülálló alkalmat kínál arra, hogy az érintett országok közösen építsék ki, és üzemeltessék a széles vágányt Bécsig.
Ennek az előkészítését mielőbb el kellene indítani.
A NAGYMAROSI GÁT MEGÉPÍTÉSE
Sajnos, egy elrontott ügyet mindig nehéz korrigálni, de meg kell tenni. Ebben az EU erkölcsi és anyagi támogatására is számíthatnánk, ha ügyesen beépítjük, mint a Duna térségének kiépülésében az egyetlen hiányzó láncszem pótlását.
UTÓIRAT. E két lépés megtétele, még évszázados távlatokban is, nagy tett lenne.